Het merendeel van de Nederlandse en Belgische consumenten heeft plannen om in 2021 op vakantie te gaan. Dit blijkt uit het grootschalig vakantieonderzoek van Travel Store onder Nederlandse en Belgische consumenten.

De consument dúrft vakantieplannen te maken
Uit onderzoek blijkt dat ruim 76% van de respondenten aangeeft in 2021 op vakantie te willen gaan. Een klein kwart heeft nog twijfels. Slechts 2% geeft aan niet op vakantie te willen. De ontwikkeling en invloed van het COVID-19 virus is natuurlijk bepalend. De meivakantie en zomervakantie blijven onverminderd populair als reisperiode. Veel mensen van wie de vakantie afgelopen jaar niet door kon gaan, zijn ook al geboekt voor deze periodes.

Binnen of buiten Europa?
Ruim 55% geeft aan de voorkeur te hebben voor een vakantie binnen Europa. Toch geeft 30% aan graag weer een verre reis, buiten Europa, te maken. De overige respondenten nemen zowel landen binnen Europa als buiten Europa in overweging.
Opvallend is dat het vliegtuig, ondanks de vrijheid van de eigen auto en de populariteit van Europa, nog steeds veruit het populairste vervoersmiddel is. Ruim driekwart verkiest het vliegtuig boven de auto.

Hoe ziet de vakantie eruit?
Hotels en resorts hebben ook in 2021 de voorkeur bij de Nederlandse en Belgische consument. Ook appartementen, vakantiewoningen en villa’s blijken komend jaar gewilde vormen van verblijf. Uit de proef van steekwoorden komt naar voren dat strandvakanties nog altijd de meeste voorkeur genieten. Daarnaast winnen vakanties in de natuur, met activiteiten als wandelen en fietsen, aan populariteit.

Consument is bekend met garanties
Goed om te constateren, is dat het overgrote deel van de respondenten bekend is met de voordelen van boeken bij een ANVR & SGR aangesloten reisbedrijf. Zo geeft ruim 92% aan op de hoogte te zijn van de zorgplicht van de reisorganisator, zoals repatriëring. Maar liefst 94% is bekend met de Stichting Garantiefonds Reisgelden en de zekerheden die dat biedt.

Populariteit van het reisbureau
Mede door deze garanties, maar zeker ook de deskundigheid, ervaring en het grote aanbod, blijkt de consument veel vertrouwen te hebben in het boeken van een vakantie bij een reisbureau. Naast een bezoek aan het reisbureau zelf boekt de consument ook via de website van het reisbureau, per e-mail of per telefoon. Ook maakt de consument steeds meer gebruik van Whatsapp en videobellen.

Benieuwd naar het volledige onderzoekrapport? Kijk dan op inspiration.travelstore.nl.

PixaBay