Diverse scheepvaartorganisaties zijn bang dat de nieuw te bouwen Merwedebrug te laag zal zijn. De brug wordt lager als de huidige brug. Vooral schepen met hoog opgestapelde containers zullen hier problemen mee kunnen krijgen. De Merwedebrug zal de laagste brug worden in de Rijn-Waal-Merwede-corridor.

Zo’n verlaging past niet bij het streven om meer lading en containers over water te gaan vervoeren. Om die reden hebben Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart, Evofenedex, de Vereniging van Waterbouwers en Koninklijke BLN-Schuttevaer gemeend aan de bel te moeten trekken en de minister om opheldering gevraagd.

foto’s: GP-buro

Extra openingen

Een eerste analyse, die zij onder bargeoperators en scheepseigenaren hebben uitgevoerd, laat zien dat een lagere brug straks 40 tot 45 keer per week extra open zou moeten voor containerschepen die er nu nog onder door kunnen varen. De brug ligt in de drukke A 27, zoveel extra openingen zijn onwenselijk en vertragen het weg- en scheepvaartverkeer onnodig. Daarnaast zijn er bij de brug onvoldoende wachtplaatsen en is er geen omvaarroute beschikbaar voor schepen die 5 of 6 hoog varen.