Volgens het blad Schuttevaer heeft de lobby van de binnenvaart, verenigd in het Centraal Overleg Vaarwegen (COV) gewerkt. De nieuwe Merwedebrug zouden een stuk lager worden, iets waar de binnenvaart niet blij mee was.

Diverse scheepvaartorganisaties waren bang dat de nieuw te bouwen Merwedebrug te laag zou zijn. De brug zou lager worden als de huidige brug. Vooral schepen met hoog opgestapelde containers zouden hier problemen mee kunnen krijgen. De Merwedebrug zou dan de laagste brug worden in de Rijn-Waal-Merwede-corridor.

Extra openingen

foto: GP-buro

Een eerste analyse, die zij onder barge operators en scheepseigenaren hadden uitgevoerd, liet zien dat een lagere brug straks 40 tot 45 keer per week extra open zou moeten voor containerschepen die er nu nog onder door kunnen varen. De brug ligt in de drukke A 27, zoveel extra openingen zijn onwenselijk en vertragen het weg- en scheepvaartverkeer onnodig. Daarnaast zijn er bij de brug onvoldoende wachtplaatsen en is er geen omvaarroute beschikbaar voor schepen die 5 of 6 hoog varen.

Minister Van Nieuwenhuizen leek de zorgen al te delen met de binnenvaart. De berichten nu geven aan dat de nieuwe brug niet lager gaat worden.